Onze tool waarmee u uw toestemming voor ons gebruik van cookies kunt beheren, is tijdelijk offline. Daardoor kunnen sommige functies waarvoor uw toestemming voor het gebruik van cookies nodig is, mogelijk ontbreken.
ONTWORPEN VOOR DUURZAAMHEID.
“WE DOEN NIETS DAT ONNODIG IS. HET MOET ERTOE DOEN, EEN REDEN HEBBEN.”
Ontworpen voor recycling.
SIZE DOES MATTER.
LEERVRIJE OPPERVLAKKEN.
Met de nieuwe modelgeneratie biedt MINI een volledig leervrij interieur. Dat is mogelijk dankzij de toepassing van duurzame, deels gerecyclede materialen. Door geen leer te gebruiken wordt de CO2 emissie in de gehele toeleveringsketen met 85% gereduceerd.
VOLLEDIG RECYCLEBARE MONOMATERIALEN.
GEEN ZELDZAME METALEN IN DE MINI COUNTRYMAN ELECTRIC.
“ZELFS ALS IK IETS KLEINS VERANDER IS DE IMPACT BEST GROOT, WANT JE KUNT HET VERMENIGVULDIGEN MET 2 MILJOEN AUTO'S.”
HET IS DE ENIGE WEG VOORUIT.
VEELGESTELDE VRAGEN.
De recycling begint met de geregistreerde terugkeer van de MINI bij een goedgekeurd innamepunt of demontagebedrijf. Neem contact op met je MINI dealer om te weten waar je het certificaat voor sloop kunt verkrijgen. Dit certificaat is noodzakelijk om de kentekenregistratie van de MINI op te heffen.
De eerste stap van het recyclingsproces is het neutraliseren van de airbags en andere pyrotechnische componenten. Vervolgens worden het koelmiddel van de airconditioning en de remvloeistof afgetapt, evenals het koelwater en de olie van motor en transmissie. Eventuele resterende brandstof wordt uit de tank gepompt. De verschillende vloeistoffen worden opgeslagen in afzonderlijke containers en vervolgens verwerkt of gerecycled door gespecialiseerde bedrijven. Zodra alle vloeistoffen uit de MINI zijn gehaald worden de onderdelen die geschikt zijn voor recycling verwijderd. Wat daarna van de gedemonteerde MINI overblijft wordt door een schredder verwerkt tot stukjes ter grootte van je handpalm en vervolgens gesorteerd. Plastic, stof, ijzer en overige materialen worden verder gerecycled.
MINI heeft zichzelf ambitieuze doelen gesteld door middel van een strategische richting. Deze doelen zullen we blijven aanscherpen. Voor 2030 willen we de CO2 emissie per auto in de gebruiksfase halveren. Ook willen we tot 50% secundaire materialen toepassen en focussen op verdere samenwerkingsverbanden voor plasticrecycling. De circulaire economie speelt hierbij een grote rol. Bovendien kopen we sinds begin 2021 aluminium in dat is geproduceerd met elektriciteit uit zonne-energie. De productie van aluminium vraagt veel energie, dus het gebruik van groene energie zorgt voor een aanzienlijke reductie in CO2 emissie. Groene stroom speelt ook in andere opzichten een effectieve rol voor het behalen van de bedrijfsdoelstelling om de CO2 emissie in de toeleveringsketen voor 2030 met tot 20% te verminderen.
Een elektromotor heeft veel minder bewegende delen dan een brandstofmotor, wat betekent dat elektrische auto's voordeliger zijn in onderhoud. De gemiddelde onderhoudsbeurt kost minder dan bij een brandstofauto. Naast deze besparing is het ook voordelig om de elektrische auto thuis op te laden, wat op de lange termijn ook een grote besparing is. Hoewel sommige aspecten bij een elektrische auto voordeliger zijn dan bij een brandstofauto, kosten traditionele onderdelen zoals banden en remklauwen ongeveer hetzelfde.