Onze tool waarmee u uw toestemming voor ons gebruik van cookies kunt beheren, is tijdelijk offline. Daardoor kunnen sommige functies waarvoor uw toestemming voor het gebruik van cookies nodig is, mogelijk ontbreken.
MINI EURO 6 - KLAAR VOOR EURO 6D-TEMP.
Wat de Euro 6-emissiewetgeving betekent voor MINI-voertuigen - en de voordelen voor MINI-rijders en het milieu.
WAT IS RDE2?
RDE2 is de tweede fase van de strenge Real Driving Emissions test- en controlemaatregelen.
Deze tests zijn door de EU in 2017 geïntroduceerd als aanvulling op de World Harmonized Light Vehicle Test Procedure (WLTP) met als doel auto's milieuvriendelijker te maken door met name hun stikstofoxide-emissies (NOx) te beperken.
De RDE-test maakt gebruik van specifieke apparatuur die op het voertuig wordt geïnstalleerd om de uitstoot van verontreinigende stoffen te controleren - niet alleen in het laboratorium, maar ook echt op de weg onder verschillende omstandigheden:
- Op verschillende hoogtes en bij verschillende temperaturen
- In bergachtig terrein
- Bij het rijden in de stad/op provinciale wegen en op snelwegen met verschillende snelheden
WAT IS HET VERSCHIL TUSSEN EURO 6, EURO 6D EN EURO 6D-TEMP?
De Euro 6-wetgeving werd in 2015 door de EU geïntroduceerd om de uitlaatemissies te reduceren door grenswaarden in te stellen voor de hoeveelheid vervuilende gassen die per kilometer door wegvoertuigen mogen worden uitgestoten. Deze wetgeving heeft een aanzienlijke impact gehad. De tests zijn echter kritisch bekeken en aangepast om een nog duidelijker beeld te geven van de emissieniveaus in de praktijk.
Bij Euro 6 verschillen de eisen voor benzine- en dieselvoertuigen, omdat ze elk verschillende hoeveelheden verontreinigende stoffen produceren.
Sinds september 2019 moet elk type auto dat nieuw wordt geregistreerd, voldoen aan de zogenaamde EU6d-TEMP-norm. Dit betekent dat elke auto een test op de weg moet hebben ondergaan ter controle van de emissieniveaus. De grenswaarden liggen hoger dan in de laboratoriumtests en hebben voornamelijk betrekking op koolmonoxide (CO), stikstofoxide (NOx) en fijnstof (PM).
Voertuigen met dieselmotor: | Voertuigen met benzinemotor: |
---|---|
|
|
De EU-emissienorm definieert de geldige grenswaarden binnen de EU voor uitlaatemissies zoals stikstofoxiden en fijnstof. De grenswaarden variëren afhankelijk van de motor en het type voertuig.
Dit betekent bijvoorbeeld dat bij RDE-testen de NOx-grenswaarde nu bedraagt:
- ca. 128 mg/km tot 80 mg/km voor voertuigen met dieselmiotor
- ca. 96 mg/km tot 60 mg/km voor voertuigen met benzinemotor
Voertuigen die zijn goedgekeurd volgens de vorige normen (Euro 6d-TEMP) zullen opnieuw moeten worden getest en indien nodig moeten worden aangepast om vanaf januari 2021 te mogen worden verkocht. Vanaf januari 2021 moeten alle nieuw geregistreerde auto's de praktijktest doorstaan, waarbij Euro6d effectief gelijk is aan de laboratoriumtestniveaus. MINI heeft de MINI Countryman-facelift sinds juli 2020 geschikt gemaakt voor Euro 6d. Alle overige MINI-modellen volgen snel hierna.
WAT BETEKENEN EURO 6D EN EURO 6D-TEMP VOOR JOU ALS MINI-RIJDER?
MINI (BMW Group) heeft een fundamenteel transformatieproces doorgemaakt waarin duurzaamheid en moderne mobiliteit een essentiële en belangrijke rol spelen.
Vanaf juni 2019 voldoen alle nieuw geproduceerde BMW- en MINI-modellen aan de Euro 6d-TEMP-criteria.
Alle MINI benzinemotorvarianten van de MINI 3-deurs hatchback, MINI 5-deurs hatchback, MINI Cabrio evenals de MINI Clubman en MINI Countryman zijn uitgerust met een roetfilter en voldoen aan de eisen van Euro 6d-TEMP.
Dit toont aan hoe consequent MINI de emissieniveaus van de huidige modellen optimaliseert. De dieselmotorvarianten van de MINI Clubman en MINI Countryman voldoen sinds maart 2018 aan de Euro 6d-TEMP-norm.
Simpel gezegd is ons hele assortiment al beter voor het milieu - en voor je portemonnee - want in sommige steden/regio's moeten bestuurders van auto's die niet voldoen aan de EU6-emissienormen een toeslag betalen om door milieuzones te mogen rijden.
RDE Level 2 is vereist vanaf januari 2021. BMW en MINI werken reeds hard aan de overgang om alle aankomende modellen aan te passen aan de nieuwe testprocedure. We bereiden ons productportfolio stap voor stap voor met nieuwe motorversies of technische wijzigingen. Hierdoor zijn we in staat om voor het hele assortiment een volledige WLTP-conformiteit te bereiken.