ELEKTROMOBILITEIT.

mini elektromobiliteit - bereik - fase

GA VERDER OP DE EROAD.

Hoe maximaliseer je je bereik.
mini electric - verdeler lijn - electric logo

WELKE FACTOREN BEÏNVLOEDEN HET BEREIK?

mini elektromobiliteit - bereik - illustratie

BATTERIJGROOTTE.

Over het algemeen geldt: hoe groter de accucapaciteit, hoe langer je kunt rijden. Maar dat is niet het volledige verhaal.

Accu's zijn het zwaarste en duurste onderdeel van een elektrisch voertuig. En er komt een omslagpunt waarop een grotere batterij een krachtigere motor vergt om dezelfde acceleratiesnelheid te bereiken - en een sterker chassis en remmen om de snelheid, het gewicht en het momentum onder controle te houden. Het is daarom van cruciaal belang dat we een optimaal evenwicht vinden tussen gewicht en bereik om de maximale efficiëntie en doeltreffendheid te halen uit de middelen die we gebruiken.

mini elektromobiliteit - bereik - batterijgrootte
mini elektromobiliteit - bereik - externe factoren

:

OMGEVINGSFACTOREN.

Een aantal factoren kan het bereik van een elektrisch voertuig beïnvloeden.

  • Wind
  • Snelheid (eigen rijwind )
  • Aerodynamica
  • Ramen en panoramadak
  • Temperatuur
  • Luchtdichtheid (kan de batterij beïnvloeden)

Hoewel dezelfde factoren elk voertuig kunnen beïnvloeden, ongeacht de aandrijflijn, hebben ze een veel merkbaarder effect op EV's.

Elektrische aandrijvingen zijn van nature zeer efficiënt - tot 80% "tank" aan het wiel (vergeleken met slechts 15% voor conventionele verbrandingsmotoren). Elke kleine verandering is echter merkbaar in het totale verbruik. Overigens, het openen van ramen en zonnedak verstoort de luchtstroom waardoor de luchtweerstand toeneemt. Als u echter uw airconditioning wilt gebruiken, kan er een efficiëntieconflict ontstaan. Als vuistregel geldt dat het in de bebouwde kom doorgaans efficiënter is om de ramen naar beneden te doen. Terwijl op een motorweg, is het beter om uw zonnedak en ramen te sluiten en de airconditioning te gebruiken.
mini electric - verdeler lijn - electric logo

HOE EFFICIËNT RIJDEN.

RIJDEN MET VOORUITZIENDE BLIK.

Recuperatie.
Volledig elektrische voertuigen en plug-in hybrides kunnen beide gebruik maken van hun elektromotor om af te remmen en kinetische energie terug om te zetten in elektrische energie voor de batterij. Dit regeneratieve remproces wordt recuperatie genoemd.

Rijden met één pedaal.
MINI Electric biedt de mogelijkheid om met één pedaal te rijden. Als je het gaspedaal intrapt, ga je gas geven. Haal je voet van het pedaal en je remt. Maar dit is geen remmen op vier wielen, maar een gestage vertraging die je naar behoefte kunt versterken met het rempedaal.

In het algemeen geldt: als je elke watt optimaal wilt benutten, probeer dan zoveel mogelijk af te remmen zonder het rempedaal te gebruiken. Deze energieopwekking verbetert de brandstofefficiëntie en zorgt ervoor dat het volledige vermogen van uw motor beschikbaar is voor de acceleratie. Het loont de moeite om een of twee extra rondjes te rijden om het gevoel te krijgen voor deze recuperatie en het niet gebruiken van het rempedaal.

mini elektromobiliteit - bereik - rijden met vooruitziende blik
mini elektromobiliteit - bereik - mini elektrisch achteraanzicht

:

SOEPEL RIJDEN.

Agressief rijden - snel optrekken en hard remmen - verspilt energie. Zelfs met regeneratief remmen kan het systeem maar een deel van het vermogen terugwinnen. Als u uw energie efficiënt wilt gebruiken, ontspan u dan, geniet van de soepele dynamiek en glijd door de stad.

GEBRUIK DE DRIVING MODES

Elke rijmodus stemt het systeem anders af om het brandstofverbruik of de prestaties te accentueren, afhankelijk van uw keuze. Het is de moeite waard om een paar ritten te maken om vertrouwd te raken met de kenmerken van de verschillende rijmodi en om van de opties te profiteren. Alle geëlektrificeerde MINI's zijn uitgerust met driving modus.

mini elektromobiliteit - bereik - rijmodi
mini electric - verdeler lijn - electric logo

HOE EEN LANGERE REIS PLANNEN.

mini elektromobiliteit - bereik - illustratie

KEN JE ROUTES.

Kijk of er onderweg oplaadstations zijn.
Bekijk een oplaadkaart (bijv. MINI Charging) voordat u vertrekt om een overzicht te krijgen van uw mogelijkheden... Neem tijd voor het opladen op in uw reisroute. In het ideale geval kunt u uw oplaadstops zo plannen dat ze passen in uw gebruikelijke gewoonten - zoals pauzes nemen of lunchen.

Minder is meer.
Eén keer opladen tussen 10% en 80% is meestal efficiënter dan wachten op een eenmalige volledige oplaadbeurt.

mini-elektromobiliteit - bereik - routeplanning
mini elektromobiliteit - bereik - stopcontact

GEMOEDSRUST.

Compatibiliteit.
De MINI 3-DEURS COOPER SE is uitgerust met een CCS-aansluiting, waardoor hij compatibel is met vrijwel alle openbare opladers in Europa.

Laadkaart in de auto.
De oplaadkaart in het navigatiesysteem van elke elektrische MINI geeft een overzicht van alle compatibele oplaadstations, en visualiseert alle stations binnen bereik. Zo kun je op elk moment naar het volgende symbool van het laadstation rijden.

UW KAART BIJ DE HAND HEBBEN.

MINI Charging geeft u toegang tot meer dan 100.000 oplaadpunten in heel Europa. Je kunt het opladen eenvoudig activeren met je smartphone of RFID-kaart.

Klik hieronder voor meer informatie over facturering en voor een interactieve kaart met alle oplaadpunten.

mini elektromobiliteit - bereik - laadkaart
mini elektromobiliteit - scheidingslijn

FAQS.


MINI LADEN.

Met het MINI navigatiesysteem heeft u direct toegang tot alle oplaadstations van het MINI Charging netwerk. U kunt ook naar oplaadstations zoeken: Als je "oplaadstations" als speciale bestemming instelt in je navigatiesysteem, krijg je een lijst te zien met oplaadstations bij jou in de buurt. De MINI Charging App biedt u nog een andere optie, namelijk toegang tot een lijst van alle beschikbare oplaadstations op uw smartphone.
Je kunt de MINI Charging kaart of de MINI Charging app gebruiken om laadpalen te ontgrendelen en het laadproces te starten.Sommige laadpalen kunnen worden bediend met de MINI Charging app. De app, die is voorzien van een geïntegreerde QR-codescanner, is net zo gemakkelijk te gebruiken als te installeren. Hiervoor hoeft u alleen maar de app te downloaden, uw MINI Charging contractnummer in te voeren en uw PIN in te voeren.
Uw voertuig wordt opgeladen met cashless betalingen - u kunt gemakkelijk betalen via een maandelijkse automatische betaling van uw betaalrekening. Met uw MINI Charging online account heeft u altijd een overzicht van uw laadprocessen en de kosten.
  1. Zet de motor uit en trek de handrem aan.
  2. Stel, indien nodig, de stroom in voordat u gaat laden.
  3. Gebruik geen verlengkabels.
  4. Sluit de laadkabel altijd in deze volgorde aan en koppel hem weer los:

 

Aansluiting:

1. Aansluiten op het stopcontact.

2. Aansluiten op het voertuig.

Loskoppeling:

1. Loskoppelen van het voertuig.

2. Loskoppelen van het stopcontact.

LED-lampjes:

  • Wit licht: Signaallampje
  • Rood lampje: Oplaadfout
  • Oranje licht: Initialiseren
  • Blauw licht: Opladen actief
  • Groen licht: Opladen voltooid

 

5. Vergrendel het voertuig. Het opladen begint pas als uw voertuig vergrendeld is.

Normaal opladen met wisselstroom (AC):

Hiermee laadt u uw auto efficiënt op, voornamelijk 's nachts maar ook overdag. In vergelijking met een stopcontact voor huishoudelijk gebruik levert een AC-laadstation meer stroom en kan het de batterij in slechts enkele uren opladen. Dit type laadstation wordt kortweg een AC-laadstation genoemd.

Snelladen met gelijkstroom (DC):

DC snellaadstations zijn de betere optie wanneer u uw auto snel moet opladen. Ze kunnen de batterij van uw auto snel opladen, bijvoorbeeld terwijl u boodschappen doet of een hapje gaat eten. Het oplaadproces duurt tussen de 30 en 40 minuten. Dit type laadstation wordt kortweg een DC-laadstation genoemd."

Voor meer informatie, zie minicharging.chargemasterplc.com/Indien u een probleem met de laadzuil ondervindt, neem dan contact op met de exploitant van de laadzuil. Hun contactnummer is meestal te vinden op de laadzuil.
Ja, de MINI Wallbox Essential is gecertificeerd voor gebruik buitenshuis volgens beschermingsklasse IP 54. Dit betekent dat bescherming tegen weersinvloeden niet absoluut noodzakelijk is. De Wallbox is ontwikkeld en gecertificeerd voor gebruik buitenshuis. Omwille van het comfort raden wij echter aan om hem binnenshuis te installeren; zo voorkomt u bovendien dat er in de winter sneeuw en ijs op de Wallbox komt en blijft uw Wallbox langer vrij van vuil en mos.

MINI Charging tel. nr.: +32 2 899 48 33

Email : be@mini-charging.com

Openingsuren: 09:00 tot 18:00, maandag tot vrijdag

MINI Klantendienst tel. nr.: +32 3 890 50 02

Email : contact.be@mini.be

Openingsuren: 09:00 tot 18:00, maandag tot vrijdag

MILIEU- EN SOCIALE NORMEN IN HET LEVERANCIERSNETWERK.

De belangrijkste grondstoffen van de hoogspanningsopslag zijn kobalt, lithium, grafiet en nikkel. Het omhulsel van de hoogspanningsbatterij is gemaakt van aluminium. MINI (BMW Group) zet zich in voor de ontwikkeling van een toeleveringsketen die verantwoordelijk en duurzaam is en die voldoet aan onze eigen hoge ethische en mensenrechtennormen. Elke genomineerde leverancier moet informatie verstrekken over de implementatie van milieu-, sociale en bestuursnormen, met inbegrip van respect voor de mensenrechten en het verbod op dwangarbeid. Wij werken nauw samen met belangrijke grondstofleveranciers om ervoor te zorgen dat alle materialen op verantwoorde wijze worden ingekocht, zowel om het milieu te beschermen en te verbeteren, als om de veiligheid en het welzijn van de werknemers op elk punt in de toeleveringsketen te garanderen. Wij blijven ook onze logistieke operaties stroomlijnen om de impact van het vervoer van onderdelen naar onze fabrieken te verminderen.
MINI (BMW Group) onderzoekt de herkomst van onze grondstoffen zeer nauwkeurig en kritisch. Bij de selectie van leveranciers houden wij ons aan de OECD Due Diligence Guidance for Responsible Business Conduct. Bovendien verplichten wij onze directe leveranciers om maet hun eigen leveranciers aan onze duurzaamheidseisen te voldoen. De transparantie van leveranciersnetwerken is de basis voor het waarborgen van onze duurzaamheidseisen aan onze leveranciers.
Samen met BASF, Samsung SDI en Samsung Electronics zetten wij ons in voor duurzame kobaltwinning. In een gezamenlijk project in de Democratische Republiek Congo willen we begrijpen hoe de leef- en werkomstandigheden van de lokale bevolking kunnen worden verbeterd. Om nadelige gevolgen te voorkomen of te beperken en de Congolese bevolking niet in de steek te laten, hebben we de Duitse Maatschappij voor Internationale Samenwerking (GIZ) GmbH opdracht gegeven de arbeidsomstandigheden in de ambachtelijke kobaltwinning in een proefproject in de DR Congo te verbeteren. Wij zijn ons bewust van onze verantwoordelijkheid dat de grondstoffen onder normale omstandigheden worden gedolven en verwerkt. Wij zijn regelmatig ter plaatse, kennen de mijnen en de werkmethoden van onze partners en zorgen voor een schone recuperatie. Om in het algemeen de behoefte aan kritieke grondstoffen zoals kobalt te beperken, streeft de BMW Group er bovendien naar het aandeel gerecycleerd kobalt in batterijcellen te verhogen.

Bij de aankoop van aluminium kopen wij niet alleen in voor onze eigen behoeften, maar stellen wij dit materiaal ook ter beschikking van onze leveranciers, op betrouwbare wijze en tegen berekenbare prijzen. Dit creëert meer planningszekerheid aan beide kanten. Om in de toekomst te kunnen voldoen aan onze vraag naar duurzaam geproduceerd aluminium, is BMW Group als eerste autofabrikant toegetreden tot het Aluminum Stewardship Initiative - een initiatief dat actief ecologische en sociale duurzaamheid eist voor gecertificeerd aluminium in de hele waardeketen - van de mijn tot het recyclingproces. Wij streven er ook naar meer gerecycleerd aluminium te gebruiken in onze productieprocessen. Het gebruik van secundaire materialen heeft een positief effect, vooral op de volgende aspecten van duurzaamheid: biodiversiteit, CO2-uitstoot (vooral bij grondstoffen met een energie-intensieve productie, zoals aluminium, staal en koper) en de vermindering van afval. Het gemiddelde aandeel van secundair aluminium in onze voertuigen bedraagt 20%. Voor aluminium gietlegeringen is dat 40%. Wij werken samen met het Aluminum Stewardship Initiative aan de certificering van onze aluminiumpartners volgens de geschetste duurzaamheidsnorm. Voor meer informatie kunt u terecht op aluminium-stewardship.org

Het lithium dat gebruikt wordt in de onderdelen van de Mini Cooper SE, is afkomstig uit Australië. Het wordt gewonnen uit harde rotslagen, die onderworpen zijn aan de hoogste normen op het gebied van duurzaamheid. De BMW Group blijft onderzoek doen naar hoe materialen zoals lithium kunnen worden hergebruikt door middel van recycling van batterijen - bijvoorbeeld door herfabricage, of 'closed loop' concepten.
Een maximale zichtbaarheid van onze toeleveringsketen helpt ons om problemen ter plaatse te identificeren en ze doeltreffend aan te pakken, vaak in samenwerking met onze leveranciers en andere belanghebbenden. De verhoging van de transparantie en de hulpbronnenefficiëntie in onze toeleveringsketens is gebaseerd op de naleving van milieu- en sociale normen zoals gedefinieerd in de BMW Group duurzaamheidsstandaard voor het leveranciersnetwerk. Elke leverancier moet in zijn aanbod rekening houden met de duurzaamheidseisen van de BMW Group. Bovendien laten wij ons leiden door internationale normen zoals de richtlijnen van het UN Global Compact Initiative (Davos, 01/99) en de "Declaration on Fundamental Principles and Rights at Work" (Genève, 06/98), de International Labor Organization (ILO) en hun due diligence proces met de vereisten van de "UN Guiding Principles on Business and Human Rights".
Of een elektrische auto groen is, hangt uiteindelijk af van de bron van de netstroom die de accu voedt. Een ander aspect van de CO2-voetafdruk tijdens de levensduur is de energie die wordt gebruikt om het accupakket te fabriceren. Met dit in het achterhoofd hebben tests aangetoond dat als de MINI Cooper SE wordt opgeladen met behulp van een mix van hernieuwbare elektriciteit, hij na ongeveer 19.000 km break even is of de CO2 die tijdens de fabricage vrijkwam, heeft 'weggewerkt'. Over een volledige levenscyclus bedraagt de uitstoot van een MINI Cooper SE 40% (EU-mix) en 70% (hernieuwbare mix) in vergelijking met die van een MINI Cooper S met benzinemotor. Dat betekent dat, uitgaande van typische dagelijkse rijafstanden, de MINI Cooper SE er slechts twaalf maanden rijden voor nodig heeft om de extra broeikasgasemissies die bij de productie ontstaan, te compenseren.
mini elektromobiliteit - scheidingslijn
mini elektromobiliteit - overzicht
ELEKTROMOBILITEIT.

ELEKTRIFICATIE VOLGENS MINI.

Elektrificatie is de eerste stap van MINI op weg naar de mobiliteit van de toekomst. Laten we eens kijken naar de verschillende MINI systemen en een aantal veelgebruikte termen leren kennen
mini elektromobiliteit - opladen
OPLADEN. MINI CHARGING.

THUIS EN PUBLIEK.

U kunt 'tanken' met de 'brandstof' die u nodig hebt, wanneer u maar wilt - waar u ook bent.
mini electric - verdeler lijn - electric logo